Ada Mall

Kako podstaći moždane hemikalije?

facebook-share twitter-share pinterest-share

Kako podstaći moždane hemikalije?

Većini je potpuno jasno da mozak reguliše raspoloženje, ali kako se tačno to događa? Iako naučnici nastavljaju da istražuju i uče o tome kako je funkcija mozga povezana sa emocionalnim zdravljem, oni znaju da moždane hemikalije igraju presudnu ulogu. Naše hemikalije u mozgu služe kao glasnici, šaljući signale živcima kroz mozak koji utiču na način na koji se osećamo. Da li ste znali da postoje jednostavni načini za pojačavanje oslobađanja i delovanja naših srećnih hormona? Tačno je - male akcije mogu pozitivno uticati na raspoloženje, energiju i stanje uma, sve zbog moždanih hemikalija koje se osećaju dobro.


Šta su hemikalije za mozak?

U mozgu se u bilo kom trenutku dešavaju milioni, pa čak i milijarde hemijskih reakcija. Ove reakcije čine dinamički sistem koji kontroliše raspoloženje, percepciju i još mnogo toga. Neurotransmiteri su hemikalije koje šalju poruke sa neurona na neuron. Neuroni (ili živci) su prisutni u čitavom mozgu i rade na slanju i primanju poruka.

Istraživači su otkrili da električni i hemijski signali omogućavaju komunikaciju unutar i između neurona. Mozak tako komunicira sam sa sobom.

Neurotransmiteri se mogu klasifikovati u dve kategorije: ekscitacioni i inhibitorni. Uzbudljivi glasnici rade na podsticanju moždane aktivnosti, dok inhibitorni glasnici usporavaju hemijske reakcije.

 

Tipovi/Varijacije

Što se tiče razumevanja hemijske mreže u mozgu, morate poznavati ključne igrače: dopamin, oksitocin, serotonin i endorfin. Ove moždane hemikalije ili „feel-good hormoni“ imaju veliki uticaj na vaše raspoloženje i igraju ulogu u vašem mentalnom, emocionalnom i fizičkom zdravlju. Kada se osećamo srećno, sigurno, ponosno ili povezano, naša tela oslobađaju ove moždane hemikalije.


Dopamin

Dopamin je poznat kao „feel-good hormon“, jer podržava propise o nagrađivanju u mozgu. Igra kritičnu ulogu u svakodnevnom ponašanju, poput onoga kako se osećamo, krećemo i jedemo. U trenucima zadovoljstva ili nagrade dobijamo nalet ove moždane hemikalije. Sa druge strane, kada je nivo dopamina prenizak, možemo se osećati bespomoćno i manje motivisani. Dopamin je snažno povezan sa sistemom nagrađivanja mozga. Promoviše osećaj potkrepljenosti i motivacije i modulira učenje. Istraživanje takođe povezuje dopamin sa efektima ponašanja na kretanje, kogniciju i vreme. Nakon završetka zadatka, komplimenta ili proslave male pobede, dobićete navalu dopamina.


Oxytocin

Oksitocin je poznat kao „hormon ljubavi“ jer igra ulogu u mnogim aspektima društvene veze i seksualnog zadovoljstva. Efekti stvaranja oksitocina su suprotni onome što se dešava nakon oslobađanja kortizola. Osećamo se smirenije, sa osećajem radosti i sigurnosti. Istraživanja pokazuju da oksitocin nameće prosocijalno ponašanje i vezu. Kada smo uzbuđeni zbog društvenog angažmana, zapravo dobijemo nalet oksitocina, zbog čega želimo još više da se družimo. Oksitocin takođe pojačava našu sposobnost da na stres reagujemo na zdrav način.


Serotonin

Serotonin igra ulogu u nizu neuropsiholoških procesa. Kao hemikalija za mozak, deluje na regulaciju raspoloženja, energetskog bilansa, motoričke funkcije, percepcije bola, apetita i kardiovaskularne funkcije. Istraživanja na serotoninu pokazuju da je neurotransmiter uključen u regulaciju mnogih ključnih aktivnosti, uključujući ponašanje, raspoloženje i pamćenje. Zbog toga se serotonin koristi kao primarni tretman za brojne poremećaje, uključujući veliki depresivni poremećaj, PTSP, anksioznost, agresivno ponašanje, panični poremećaj i opsesivno-kompulzivni poremećaj.


Endorfini

Endorfini su grupa hemijskih supstanci koje su poznate kao „opijatni peptidi“. Endorfini poput enkefalina i dinorfina povezani su sa osećajem euforije, zadovoljstva, seksualnosti i ublažavanja bola. Endorfini promovišu osećaj blagostanja, pa čak i osećaj blaženstva. S druge strane, nizak nivo endorfina povezan je sa emocionalnim i fizičkim bolom, rizičnim ponašanjem i povećanim rizikom od zavisnosti. Endorfini služe kao prirodne opijatne peptidne hemikalije koje imaju mnogo zajedničkog sa lekovima protiv anksioznosti i opijatima na recept. Studije pokazuju da kada se te moždane hemikalije oslobode, pomažu u upravljanju bolom, pružaju osećaj euforije i promovišu osećaj zadovoljstva.


Kako podstaći hormone sreće?

 

Jedite zdraviju hranu

Da li ste znali da jednostavan unos zdrave hrane može pospešiti proizvodnju vaših srećnih hormona, poput dopamina? U stvari, neka hrana se naziva „moždana hrana“ jer pomaže u oslobađanju neurotransmitera. Neke od najboljih namirnica za vaše srećne hormone uključuju:

  • kvalitetni proteini
  • pasulj
  • orasi
  • seme
  • zdrave masti
  • antioksidativno voće i povrće

Igrajte se sa kućnim ljubimcem

Igranje sa kućnim ljubimcem sigurno može pojačati vaše moždane hemikalije, posebno oksitocin, koji je vaš „hormon ljubavi“. Ako imate kućnog ljubimca, maženje ili igranje sa njim je zaista sjajno za vaše raspoloženje i dobrobit. Nema ljubimca? Za to su tu prijatelji i komšije!


Zagrlite nekoga

Želite da prirodno pojačate oksitocin? Zagrljaji donose osećaj ugodnosti, zajedništva i radosti. Ljudi imaju koristi od nekoliko zagrljaja dnevno - i pobrinite se da traju oko 20 sekundi ili duže. „Produženi zagrljaj“ je ono što pokreće vaš ljubavni hormon.


Prošetajte u prirodi

Sigurni smo da ovo nije prvi put da čitate da su šetnje napolju dobre za vaše zdravlje. To je uzemljenje i donosi osećaj mira i opuštenosti. To čini promovišući proizvodnju serotonina koji reguliše vaše raspoloženje, nivo energije i percepciju bola.


Vežbajte

Vežbanje ili bilo koji oblik fizičke aktivnosti je odličan način za povećanje nivoa serotonina. To može biti trčanje, plivanje, biciklizam, dizanje tegova, joga i još mnogo toga. Pokretanjem tela i pumpanjem krvi ostavljate osećaj energije i boljeg raspoloženja.


Udelite nekome kompliment

Da li ste znali da davanje komplimenta nekome može poboljšati i vaše raspoloženje? Mali gestovi poput ovog povećavaju oslobađanje oksitocina, čineći da se osećate voljeno, praštajuće, zaštićeno i sigurno.


Šalite se sa prijateljima

Smeh povećava endorfine, moždane hemikalije povezane sa zadovoljstvom, motivacijom i socijalnom vezom. Jednostavno šale sa prijateljima mogu uticati na vaše raspoloženje i čak pomoći u ublažavanju bolova.


Odgledajte komediju

Ako niste u društvenom okruženju, i dalje možete pojačati te endorfine gledajući komediju i smejući se na sav glas. Bilo koji oblik smeha pojačaće te moždane hemikalije i pomoći u poboljšanju osećaja tuge ili izolacije.


Držite se za ruke

Ima li boljeg načina za povećanje nivoa oksitocina od malo držanja ruku? Držanje za ruke promoviše oslobađanje vašeg ljubavnog hormona i izaziva osećaj zajedništva. Oksitocin takođe čini da se osećate sigurno i srećno i pomaže vašem telu da se pravilno nosi sa stresom.


Budite ljubazni

Mali postupci dobrote mogu dovesti do sreće i osećaja mira. To je zato što pomaže u povećanju rada moždanih hemikalija poput oksitocina i dopamina. Učinite nešto jednostavno, poput držanja vrata starcu ili starici, uključivanja u prikupljanje sredstava u humanitarne svrheili čak jednostavno osmehivanja kolegi.


Provedite vreme na suncu

Da li ste se ikad zapitali zašto se osećate tako opušteno nakon boravka na suncu? Za početak pomaže u povećanju serotonina. On poboljšava vaše raspoloženje, pamćenje, varenje i zarastanje rana, zato ne propustite dnevnu dozu sunca ako možete da mu pomognete.


Organizujte sebi masažu

Osećaj dodira promoviše proizvodnju oksitocina i ostavlja osećaj manje stresa, više povezanosti i mira. Dobijanje profesionalne masaže je odličan način da poboljšate celokupno zdravlje ili potražite i voljenu osobu za kratku masažu! Masažna terapija pojačava radosne hormone i čak podiže imunitet.


Završite započeti zadatak

Znate li kakav osećaj imate kada završite zadatak? To je osećaj postignuća, neko uzbuđenje, malo topline u sebi. To je povećanje dopamina, a vaš centar za nagrade kaže da ste učinili sjajan posao. Kad god dovršite masku, slavite nekoliko sekundi i osetite kako vaši neurotransmiteri rade svoj posao.

 

Rizici i nuspojave

Ovo su jednostavni i prirodni načini za povećanje hormona sreće ili hemikalija u mozgu. Ako preduzmete ove male korake za promociju boljeg raspoloženja i veće sreće, nema rizika ili neželjenih efekata. Ako pokušate ove akcije, ali osećate se kao da ne možete da se izvučete iz krize, potražite savet specijaliste.


Povezane objave
  1. 5 načina da ubrzate metabolizam 5 načina da ubrzate metabolizam
  2. Traganje za zdravljem Traganje za zdravljem
  3. COVID-19 i novi način kako da budete srećni COVID-19 i novi način kako da budete srećni
  4. Oksitocin - ljubavni hormon Oksitocin - ljubavni hormon
Kolačići
Cover.rs prikuplja Vaše lične podatke kako bismo Vas redovno obaveštavali o prodavnici, događajima i ponudama. Pogledajte našu Politiku privatnosti kako biste saznali više o zaštiti podnetih podataka i upravljanju istim.
To Top