coverfitness

Šta je humanistička terapija?

facebook-share twitter-share pinterest-share

Šta je humanistička terapija?

Danas postoje mnogi različiti oblici psihoterapije koje nude stručnjaci koji se bave mentalnim zdravljem, što ponekad otežava pronalaženje tipa koji vam možda najviše odgovara. Humanistička terapija je jedna vrsta koja usvaja „holistički pristup“ poboljšanju mentalnog blagostanja. Posebnu pažnju posvećuje jedinstvenim iskustvima svakog pojedinca, plus važnost slobodne volje, samoaktualizacije i pokazivanja empatije. Ako ste zainteresovani za rad sa terapeutom bez presude koji vam ostavlja prostor da slobodno govorite, istovremeno podstičući samoistraživanje kako biste mogli da iskoristite svoj puni potencijal, humanistička psihologija može biti odlična opcija.


Na šta se fokusira humanistički pristup? Humanistička terapija, koja se naziva i humanizam ili humanistička psihologija, je grana terapije koja se fokusira na individualnu prirodu osobe u celini, dinamičnu i „urođeno dobru“ osobu, piše Jillian Levy za portal DrAxe.com. Prema pisanju Psichology Today, dok neki oblici psihoterapije (poput psihoanalitičke i bihejvioralne terapije) kategorišu grupe ljudi sa sličnim karakteristikama da imaju iste probleme, humanistička terapija se razlikuje po tome što gleda na lične snage svake osobe kako bi nekome pomogla da koristi njegovu ili njenu mudrost za rast i lečenje.


Humanizam se smatra oblikom pozitivne psihologije jer naglašava pozitivnu stranu ljudske prirode. Drugim rečima, humanizam je zasnovan na verovanju da je dobro u ljudima urođeno. Pozitivna psihologija pretpostavlja da „ljudi žele da vode smislen i ispunjen život, da gaje ono što je najbolje u sebi i da poboljšaju svoja iskustva u ljubavi, poslu i igri“.


Humanistička terapija se prvi put pojavila pedesetih godina prošlog veka kao „holistički“ pristup rešavanju problema klijenata. Zasnovan je na teorijama koje su razvili priznati psiholozi, uključujući Abraham Maslow, koji je razvio ljudsku hijerarhiju potreba i motivacije, i Carl Rogers, koji je razvio pristup terapiji usredsređen na ličnost.


Kako funkcioniše?

Da bi pomogla ljudima da dostignu svoj potencijal, humanistička psihologija se fokusira na pozitivne osobine ljudi i pružanje podrške. GoodTherapy.org navodi da su suštinske postavke humanističke psihologije:

  • samoaktualizacija
  • kreativnost
  • zdravlje
  • individualnost
  • suštinska priroda
  • sebe
  • biće
  • postajanje
  • značenje


Humanizam ističe važnost ovih principa:

  • Svaki pojedinac je jedinstven i drugačiji, a subjektivna stvarnost je vodič za ponašanje.
  • Slobodna volja postoji, tako da svaki pojedinac ima sposobnost promene i rasta.
  • Ljudi su po svojoj prirodi dobri i žele da leče i žive zadovoljnim životom.
  • Ljudi mogu doživeti rast ako im se pruže odgovarajući uslovi.
  • Stvarnost je manje važna od čovekove subjektivne percepcije i razumevanja sveta.

Terapeuti koriste tehnike humanističke terapije čiji je cilj stvaranje podsticajnog, neosuđujućeg i empatičnog okruženja. „Bezuslovno pozitivno poštovanje“ je način na koji se tretira klijent, za koga se pretpostavlja da se trudi da živi srećnim životom. Ako se sretnete sa humanističkim terapeutom, možete očekivati da ćete uglavnom razgovarati o tome kako se osećate u sadašnjem trenutku, umesto da previše prigovarate prošlim događajima ili svom detinjstvu. Budući da naglašava čovekova osećanja u „ovde i sada“, kaže se da humanizam koristi geštalt pristup, koji je definisan kao „oblik intervencije usredsređen na sadašnjost“, oblik intervencije “.

Pacijentu / klijentu je važno da oseti da može verovati svom terapeutu i ​​da bude potpuno otvoren i iskren u vezi sa svojim borbama. Cilj je da se stvori odnos između klijenta i terapeuta koji se oseća ravnopravno i uravnoteženo, umesto da terapeut razgovara sa klijentom. Koliko traje humanistička terapija? Zavisi od pojedinačnog slučaja. Terapija usmerena na klijenta manje je strukturirana i ne-direktivna od drugih oblika psihoterapije, tako da trajanje lečenja zaista može da varira. Najčešće se klijenti sastaju sa terapeutima negde između četiri i 16 nedelja (ili ponekad duže), u zavisnosti od njihovih ciljeva.

 


Tipovi/primeri

Terapeuti mogu ugraditi tehnike i principe humanizma u niz različitih vrsta terapija. Koji je primer humanističke psihologije? Terapijske tehnike koje se koriste kao deo ove vrste psihoterapije uključuju:

  • Rogerijeva (ličnost usredsređena) terapija - fokusira se na ciljanje produktivnih, prilagodljivih i korisnih osobina i ponašanja pojedinca. Takođe naglašava da je svaka osoba stvorena sa posebnim prioritetom potreba i nagona i da se svaka osoba mora osloniti na lični osećaj unutrašnje mudrosti i isceljenja.
  • Terapija usmerena na klijenta - klijent vodi sesije u vezi sa onim o čemu želi da razgovara.
  • Egzistencijalna terapija - zasniva se na stanarima slobodne volje, samoopredeljenja i potrage za smislom života.
  • Nestrukturirani intervjui - omogućavaju terapeutu da dobije pristup mislima i iskustvima pojedinca.
  • Zapažanja učesnika - olakšava stvaranje ličnih odnosa i omogućava terapeutu priliku da dobije direktne povratne informacije od osobe na terapiji.
  • Analiza klijentovih biografija, dnevnika i pisama - pomaže terapeutu da stekne uvid u misli klijenta.

Mnogo puta se humanističke tehnike kombinuju sa drugim vrstama terapija za još šire rezultate, poput kognitivno-bihejvioralne terapije (koja cilja na misaone obrasce) ili somatske terapije (koja se fokusira na vezu um-telo). Neki praktičari mogu takođe koristiti humanističke principe kada rade sa klijentima na tehnici emocionalne slobode, reikiju i drugim komplementarnim terapijskim praksama.


Benefiti/Koristi

1. Može poboljšati samopoštovanje

Humanistička psihologija naglašava cilj samoaktualizacije, koji opisuje potrebu da osoba dostigne svoj maksimalni potencijal. Ova vrsta psihologije takođe drži da su moral, etičke vrednosti i dobre namere pokretačke snage ponašanja. Kada se klijentovim problemima pristupi sa ove tačke gledišta, to mu može pomoći da ima više saosećanja sa sobom kako bi mogao da raste. Humanistički terapeuti veruju da su ljudi suštinski motivisani da ispune svoje unutrašnje potrebe, pa će klijent biti podstaknut da poboljša svoje samopoštovanje kroz razne napore - poput kreativnih projekata, duhovnog prosvetljenja, izgradnje odnosa, potrage za mudrošću ili altruizma.


2. Podstiče samosvest, veštine suočavanja i rast

Humanistički terapeut pomaže svom klijentu da razume i analizira šta ta osoba oseća u sadašnjosti, što klijentu može pomoći da shvati misli i ponašanje. Bezgranična psihologija dobro objašnjava ovaj koncept: slušajući i ponavljajući sopstvene brige klijenata, terapeut pomaže klijentu da sebe vidi onako kako bi ih drugi mogli videti. To im može pomoći da uoče nedoslednosti ili pristrasnosti u percepciji sveta i drugih ljudi. Posedovanje neosuđujućeg prostora za obradu emocija i iskustava važan je aspekt rasta prema humanističkoj terapiji. U otvorenom okruženju koje promoviše pozitivan odnos, od pojedinca se očekuje da nauči veštine rešavanja problema i samo smirivanja, što može pomoći u borbi sa stresom, depresijom i drugim pitanjima.


3. Može pomoći u poboljšanju odnosa

Humanistički pristup drži tačno da svaka osoba ima slobodnu volju, što znači da svaki pojedinac može naučiti da preuzima odgovornost za svoje postupke, uključujući i one koji utiču na njegove odnose. Ko je dobar kandidat za to? Šta se humanistička terapija koristi za lečenje? Ne samo da može da pomogne u rešavanju problema mentalnog zdravlja kao što je depresija, već je i humanistička terapija korisna onima koji žele da postanu bolje ličnosti.


Ova vrsta psihoterapije najčešće se koristi za pomoć onima koji se bave problemima kao što su:

  • Mučeći se da pronađu svoju svrhu, osete se ispunjenima ili se prihvate takvi kakvi jesu
  • Depresija i nisko samopoštovanje
  • Anksioznost
  • Panični poremećaji
  • Poremećaji ličnosti
  • Šizofrenija
  • Zavisnosti
  • Pitanja veza


Rizici i neželjeni efekti

Sve vrste psihoterapija imaju određena ograničenja, uključujući humanističke. Jedan od argumenata je da nema dovoljno empirijskih dokaza koji podržavaju ključne teorije ovog pristupa u poređenju sa količinom dostupnom za bihejvioralne terapije i kognitivnu bihevioralnu terapiju. To je zato što je obično teško objektivno meriti, beležiti i proučavati humanističke promenljive (kao što su samoaktualizacija i slobodna volja). Druge vrste terapije mogu biti bolje opcije za ljude koji se bave složenim problemima mentalnog zdravlja, jer se očekuje da će klijent igrati veliku ulogu u svom lečenju. Neki psiholozi veruju da je terapeut koji preuzima jače vođstvo u procesu i omogućava veći napredak bolji kada je klijent u velikoj nevolji ili nije u dodiru sa stvarnošću.

Povezane objave
  1. Kako pisanje dnevnika popravlja tvoje mentalno zdravlje? Kako pisanje dnevnika popravlja tvoje mentalno zdravlje?
Kolačići
Cover.rs prikuplja Vaše lične podatke kako bismo Vas redovno obaveštavali o prodavnici, događajima i ponudama. Pogledajte našu Politiku privatnosti kako biste saznali više o zaštiti podnetih podataka i upravljanju istim.
To Top